Logo Topólka

Ołtarz Główny

 

 

 

 

OŁTARZ GŁÓWNY

Czas powstania

XVIII w.

Styl

późny barok

Materiał/technika wykonania

drewno rzeźbione, polichromowane, złocone

Wykonawca

 

Wymiary

6,5m x 2,9m (wys. szer.)

Stan zachowania

dobry

Historia

- ołtarz przekształcony w 2 poł. XIX w.

- 1976, 2014r. – położenie nowej polichromii i złoceń

Ołtarz przyścienny, architektoniczny, dwukondygnacjowy. Mensa w kształcie skrzyni, na antependium płaskorzeźbiona scena Ostatniej Wieczerzy. Tabernakulum przeniesione z ołtarza bocznego lewego, półcylindryczne, drzwiczki zdobione kielichem z hostią.  W polu środkowym nastawy, w złoconej, profilowanej, prostokątnej ramie zwieńczonej uskrzydloną główką pośrodku symetrycznie rozłożonej po bokach wici roślinnej obraz Matki Boskiej Częstochowskiej flankowany po bokach korynckimi kolumnami wspartymi na cokolikach z dekoracją rocaillową w płyciznach, wspierającymi belkowanie w formie impostów nad głowicami połączonych łagodnie wygiętym gzymsem. Na impostach siedzące putta. W górnej kondygnacji prostokątny obraz św. Mateusza flankowany przez parę kolumn wspierających gierowanie nad głowicami belkowanie, zakończone odcinkami wolut. Fryz zdobiony rozetami. W zwieńczeniu rzeźba św. Michała Archanioła. Boki nastawy z akantowymi naddatkami w obu kondygnacjach. Na zasuwie „Chrystus ukazujący się św. Klarze”. Polichromia w kolorze kości słoniowej, ornamenty złocone.

 

 
 

 

RZEŹBA – ŚW. MICHAŁ ARCHANIOŁ (ołtarz główny)

Czas powstania

koniec XVIII w.

Styl

barok

Materiał/technika wykonania

drewno rzeźbione, polichromowane, złocone

Wykonawca

 

Wymiary

1m (wys.)

Stan zachowania

dobry

Historia

 

 

Rzeźba en pied, w postawie frontalnej, głowa nieznacznie skierowana w prawą stronę. Sylwetka krępa, proporcje ciała nienaturalne. Ręce zgięte w łokciach odchylone od tułowia. W lewej dłoni trzyma miecz ostrzem skierowany ukośnie w dół, w prawej dłoni trzyma na łańcuchu bestię przygniataną do ziemi prawą stopą. Skrzydła mięsiste, rozłożone. Ubrany w srebrną zbroję, złotą tunikę, na nogach rzymskie sandały, na głowie chełm z pióropuszem, spod którego wystają brązowe, faliście spływające do ramion włosy.

 

 

 

OBRAZ – ŚW. MATEUSZ (ołtarz główny)

Czas powstania

koniec XVIII w.

Styl

barok

Materiał/technika wykonania

płótno, olej

Wykonawca

 

Wymiary

60 x 80 (wys. szer.)

Stan zachowania

dobry

Historia

 

 

W centrum kompozycji popiersie świętego ukazanego w ¾, w jasnobrązowym płaszczu, z głową lekko uniesioną, zwróconą w kierunku putta wyłaniającego się z chmur w lewym, górnym narożniku obrazu. Twarz dojrzałego mężczyzny o drobnych rysach, okolona gęstą brodą z przedziałkiem pośrodku, z wąsami. Włosy krótkie, ciemne ułożone w drobne loczki nad wysokim, szerokim czołem, zaczesane za uszy. W prawej ręce na wysokości piersi trzyma niezapisane kartki papieru, w lewej dłoni trzyma nad kartami gęsie pióro. Tło jasnoniebieskie, wokół głowy żółte. Faktura gładka.

 

Matka Boska Częstochowska

Św. Michał Archanioł

Św. Mateusz

Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.